قم - ایرنا - دبیر نهضت بین‌المللی تبیین جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام با بیان اینکه در شبکه‌سازی زنان دارای ضعف هستیم گفت: در کشور یک بانک اطلاعاتی که آمار دقیق و جامعی از وضعیت اشتغال زنان در اختیار بگذارد، نداریم.

شیدا مهنام روز شنبه در نشست نقش شبکه سازی تشکل‌های بین‌المللی در ترویج نهضت تبیین جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام در سالن اجتماعات موسسه آموزش‌های کوتاه مدت و فرصت‌های مطالعاتی جامعه المصطفی در قم، طی سخنانی شناخت و آگاهی در مورد تمدن ایرانی را مهم دانست و اظهار داشت: این موضوع وضعیت بدی پیدا کرده و نتوانستیم از تریبون‌هایی که داریم استفاده کنیم و در عرصه بین‌الملل نیز حق ایران تضییع شده است.

مشاور امور بین‌الملل بنیاد ایران شناسی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون ایران با شکوه و عظمت خاصی در جهان می‌درخشد، خاطرنشان کرد: دشمن با استفاده از رسانه و همچنین هجمه‌های تبلیغاتی خود، فرصت معرفی تمدن ایرانی را گرفته و ما نیز نتوانستیم آنچنان که باید داشته‌هایمان را وارد عرصه کنیم.

وی در بخشی از سخنان خود همچنین خصایص بالفطره و بالقوه زن را مورد توجه قرار داد و گفت: علت اینکه جنبش‌ها و نهضت‌های فمنیستی در دنیا عقیم مانده این است که آنها مسئولیت‌هایی را از زنان می‌خواهند که این قشر توانایی انجام آن را ندارد.

مهنام با تاکید بر اینکه اسلام وظایف و مسئولیت‌های مهم و متعددی را برای زن تعیین کرده است بیان داشت: یک زن می‌تواند انسانی را به دنیا آورده و پرورش دهد و نقش دختری، مادری و همسری داشته باشد و همچنین مدیریت، جلوه‌گری، همدلی و مهربانی کند، که کارهای  دشوار و منحصر به فردی است از این رو مردان چنین نقشی را نمی‌توانند انجام دهند.

همچنین در ادامه تصریح کرد: یک زن باید تاثیرگذار باشد و تغییر و تحول ایجاد کند.

مشاور مطالعات اجتماعی کمیسیون ملی یونسکو تساوی جنسیتی، آزادی و برابری زنان را یکی از شعارهای سازمان‌های بین‌المللی دانست و یادآور شد: رهبر معظم انقلاب فرمودند به جای برابری از واژه عدالت جنسیتی استفاده کنید.

وی عدالت را مفهومی جامع‌تر، بزرگتر و وسیعتر از برابری توصیف کرد و گفت: برابری جنسیتی درست نیست، از این رو عدالت جنسیتی جایگزین آن شده و خوب است در سازمان‌های جهانی نیز تصویب شود.

مهنام بخش عمده‌ای از موضوع‌هایی که در دنیای امروز پیرامون زنان مطرح می‌شود را فرسایشی خواند و گفت: قطعا همه نیت‌ها به دنبال عدالت است، ولی مسیرها منحرف می‌شود که بخش عمده‌ای از آن ناشی از اجحاف در حق زنان و خشونت علیه آنها، و همچنین سیاست‌گذاری‌های غلط و بحران‌های تهدیدکننده این قشر است‌.

همچنین گفت: زن در دنیا از یک بحث اجتماعی خارج شده و یک موضوع اقتصادی، سیاسی، امنیتی است و حتی در معادله‌های نظامی نیز نقش دارد.

وی افزود: در دوران کرونا این مساله ۱۰۰ برابر مشخص شد چرا که اولویت همه این حوزه‌ها فقط  موضوع سلامت شد که در دستان زنان، دختران و مادران می‌چرخد، و امروز مسئولیت‌های اضافی برای زن ایجاد شد که سال‌های قبل نبود.

وی با تاکید بر اینکه نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند گفت: موضوع زنان در اولویت ایران شناسی قرار بگیرد، در نظام جهانی امروز، توسعه و پیشرفت پایدار بدون حضور زنان امکان پذیر نیست.

مهنام سامان دهی زنانی که در خانه هستند را ضروری عنوان کرد و گفت: باید از طریق مشاغل خانگی و فرصت سازی‌های اجتماعی هر یک از زنان نقش خود را در جامعه نیز ایفا کنند.

وی  گفت: مسئولیت زن تحکیم بنیان خانواده است، ولی مسئولیت اجتماعی زنان نیز مهم و ضروری است و هر کس بنابر اقتضای دانش، مهارت، تخصص و تفکری که دارد در خانه و یا فضاهای اجتماعی به عمل می‌رساند.

وی با یادآوری اینکه زن در اروپا تا پیش از جنگ جهانی اول اصلا جایگاهی نداشت گفت: در تاریخ چندین هزار ساله ایران زنان همواره به نوعی مداخله داشتند و نظر می‌دادند، و در تمدن ایرانی زن برهنه و بدون حجاب نداریم.

مهنام همچنین با اشاره به ارتباط نهادهای حوزوی از جمله جامعه‌المصطفی با بیش از ۶۰۰ تشکل بین‌المللی فعال در حوزه زنان گفت: ما در جهان اسلام در این حوزه ضعیف عمل کردیم، وقتی در دنیا صحبت از حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب می‌شود، همگان تحت تاثیر این شخصیت‌ها قرار می‌گیرند، و باید این موضوع را به گونه‌ای پیش ببریم که جلوی جفایی که به ما می‌شود را بگیریم.

مهنام با بیان اینکه در سیاست، فرهنگ و علم و فن‌آوری زنان بسیار برجسته‌ای داریم تصریح کرد: در حوزه ورزش نیز زنان ورزشکار برغم این همه تحقیری که می‌شوند، مدال می‌آورند، اما با این همه در حوزه زنان کم کاری می‌کنیم.

وی نهضت تبیین جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام را مورد اشاره قرار داد و گفت: در این برنامه از مجلس شورای اسلامی، شورای انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌ الزهرا (س)، دانشگاه تهران و دانشگاه‌های علامه طباطبایی (ره) و آزاد اسلامی، تشکل‌های زنان و مراکز مطالعاتی جهت همکاری دعوت به عمل آوردیم.

مهنام در ادامه با اشاره به ضعف در شبکه‌سازی در حوزه زنان گفت: در کشور یک بانک اطلاعاتی که آمار دقیقی از وضعیت اشتغال زنان در اختیار بگذارد، نداریم، در حالی که اموری مانند کشاورزی و دامداری در دست زنان است و آنها حتی از مردان نیز پیشگام‌تر هستند.

وی یکی از اهداف نهضت فوق را ایجاد این بانک اطلاعاتی دانست و گفت: تلاش ما جلوگیری از خروج جوانان از کشور است و اینکه کاری کنیم اگر هم به خارج می‌روند، آیین‌های ایرانی و همچنین یک زن و یا مرد مسلمانان واقعی و متعهد را به درستی معرفی کنند.

وی با اشاره به ایجاد شبکه ایران شناسی در کشور گفت: این شبکه در حال حاضر دارای ۱۸ شعبه است، و حوزه‌های علمیه به‌ویژه خواهران می‌توانند، در پیشرفت‌ فعالیت‌های آن تاثیر بسزایی داشته باشد چرا که انتقال سینه به سینه آیین‌های ایرانی و همچنین حفاظت از میراث فرهنگی باید از طریق مادران و زنان جامعه صورت بگیرد.

این نشست به همت موسسه آموزش‌های کوتاه مدت و فرصت‌های مطالعاتی جامعه المصطفی و همچنین مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی و همکاری بنیاد ایران شناسی ترتیب یافته بود.