168855785 1

ژست سیگار کشیدن را دوست دارم. این جمله‌ای است که دختر حدود ۱۵ ساله در یک روز با هوای آفتابی تهران در کُنجی از یکی از کوچه‌های نزدیک محل زندگی‌ام به من گفت. یعنی فقط برای اینکه ژست افراد سیگاری را دوست داری سیگار می‌کشی؟ گفت بله. همه پُک‌های سیگار هیچ دردی از من دوا نمی‌کند اما زمان کشیدن دیگر بی‌قراری و پریشان نیستم.

گروه جامعه ایرنا - می‌گوید: زمانی که خیلی کوچک‌تر بودم همیشه پسرانی که سیگار در دست داشتند از ژست آنها خوشم می‌آمد و همین به آرزویی برایم تبدیل شد که وقتی بزرگتر شدم حتما این نوع ژست را تجربه کنم. اکنون نه تنها تجربه تلخی را از این موضوع دارم بلکه عادت مصرف آن را نمی‌توانم ترک کنم. سه سال است که سیگار می‌کشم و باید بگویم که سیگار کشیدن به من انرژی می‌دهد.

۱۲ سالم بود که برای اولین بار یکی از همکلاسی‌هایم که چند سال از خودم بزرگتر بود به من برای سیگار کشیدن تعارف کرد من که از خدا خواسته سریع یک کام از سیگارش گرفتم طعم اولین پُک برایم بسیار شیرین بود و پس از سه سال هنوز آن را تجربه می‌کنم اما این روزها سیگار کشیدن هر روز تجربه‌ای تلخ‌تر و سنگین‌تر می‌شود. به جز پریشانی و بی‌قراری چیزی عاید ما نمی‌شود اما چه کنیم که سیگار به نوعی آدم‌ها را معتاد می‌کند و تمایل افراد را به مصرف افزایش می‌دهد.

کاش آن روز را تجربه نمی‌کردم و یاد می‌گرفتم که به سیگار کشیدن «نه بگویم». شاید تجربه هر کاری برای بار اول شیرین باشد اما ادامه دادن آن روزهای سخت‌تری را پیش روی فرد می‌گذارد. من برای اینکه مادر و پدرم متوجه نشوند تا قبل از اینکه به خانه برسم چند نخ سیگار می‌کشم. عطری کوچک در کیف دارم که به بدنم می‌زنم و هر روز آدامس قبل از رسیدن به خانه می‌جویم. اینها به نوعی بوی سیگار را می‌گیرند.

 

ژست سیگار؛ برای هیچ/ هر پُک سیگار به من انرژی می‌دهد

 

دخترانی که سیگار همنشین آنها شده است

سیگار کشیدن تا سال‌های نه چندان دور حتی برای پسران جوان قُبح داشت اما اکنون دختران نوجوان و جوان چنان با سیگار اُخت شده‌اند که انگار بدون آن نمی‌توانند زندگی را بگذرانند

روزی نیست که از محله‌های مختلف گذر کنم و چند دختر کنار هم با سیگارهایی روشن نبینم. سیگار انگار همنشین آنها شده است روزانه چندین نخ سیگار را تجربه می‌کنند اما فاجعه آنجاست که گسترش مصرف دخانیات به ویژه سیگار و حتما گرایش به مصرف موادمخدر در جامعه روندی صعودی دارد بنابراین باید زنگ مقابله و جلوگیری از این آسیب اجتماعی تغییر کند.

در سال‌های گذشته تحت هیچ شرایطی دختران در خیابان‌ها و کوچه‌ها سیگار نمی‌کشیدند اما این روزها روند رو به گسترش تعداد دختران با سیگارهایی رو لب و پُک زدن به آنها خوشایند نیست و وجهه خوبی برای جامعه دختران ندارد. اما چه باید کرد که دختران سیگاری روز به روز در حال افزایش است و بسیاری از خیابان‌ها، پارک‌ها و مکان‌های تفریحی مملو از این نوع دختران با مصرف زیاده از حد سیگار هستند.

سیگار کشیدن تا سال‌های نه چندان دور حتی برای پسران جوان قُبح داشت اما اکنون دختران نوجوان و جوان چنان با سیگار اُخت شده‌اند که انگار بدون آن نمی‌توانند زندگی را بگذرانند. شاید تاثیر محیط، فضای مجازی، بی‌توجهی خانواده‌ها به فرزندان به ویژه دختران، تاثیر مصرف زیاد سیگار در سریال‌ها،‌ سیگاری بودن برخی از هنرمندان، دختران و پسران جوان را هم به این سمت سوق داده است.

اما مهمترین موضوعی که باید هرچه سریع‌تر چاره‌ای اساسی برای آن اندیشید روند افزایشی و گرایش بالای دختران نوجوان و جوان به کشیدن سیگار و مصرف دخانیات و به نوعی اعتیاد آنها شاید به موادمخدر باشد. در این باره محمود حاجیلویی، دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای انقلاب فرهنگی به رشد ۱۳ درصدی مصرف دخانیات در نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله اشاره کرده و گفته است: البته این امر در دختران نوجوان حادتر است و شاهد رشد ۱۳۳ درصدی در این حوزه در بین نوجوانان دختر هستیم.

همچنین مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مرگ‌ومیر سالانه حدود ۶۰ هزار نفر بر اثر مصرف دخانیات در کشور اشاره دارد که تقریبا ۱۴ درصد افراد بالای ۱۸ سال جامعه ایرانی دخانیات مصرف می‌کنند که حدود ۲۶ درصد مردان و ۴.۵ درصد زنان هستند. این مصرف از سال ۱۳۹۵، با رشد حدود ۲.۵ درصدی در مردان و ۱۱درصدی در زنان بالای ۱۸ سال روبه‌رو بوده است.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت نیز با ابراز نگرانی از «افزایش مصرف دخانیات به‌ویژه در گروه‌های سنی حساس و همچنین از بین رفتن قُبح مصرف دخانیات» اعلام کرد: مقایسه مصرف دخانیات در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال در سال ۱۴۰۰ نسبت به مطالعه‌ قبلی در سال ۱۳۹۵، حاکی از آن است که مصرف روزانه سیگار در زنان این گروه سنی ۱۹۰ درصد افزایش یافته است.