62384252

امروز (پنجم بهمن‌ماه) حساب سرپرستان خانوارِ دارای کودک نیازمند حمایت غذایی که در دهک یک تا هفت درآمدی قرار دارند، به میزان دو مرحله شارژ خواهد شد.

به گزارش ایسنا، طرح امنیت غذایی کودکان زیر ۵ سال از جمله طرح‌هایی است که دولت در راستای حمایت از کودکان اقدام به اجرای آن کرده است.
بعد از تولد، کودکان کارت سلامت را از طریق خانه‌های بهداشت یا مراکز بهداشتی که در آن شاخص‌های مختلفی از جمله اندازه دور سر، وزن و قد کودک و... در نظر گرفته می‌شود دریافت می‌کنند و اگر کودکی استانداردهای لازم را نداشته باشد، مختصات سلامتی او زیر خط سلامت قرار خواهد گرفت و این به معنای آن است که این کودک نیازمند توجه ویژه است که بخشی از این توجه شامل مشاوره سلامتی و بخشی شامل تغذیه است.

در همین راستا وزارت رفاه، به حمایت از این کودکان که از سوی وزارت بهداشت به این وزارتخانه معرفی شده‌اند و در دهک یک تا هفت درآمدی قرار دارند اقدام کرده است، به‌گونه‌ای که به ازای هر کودک نیازمند توجه بیشتر و امنیت غذایی، در دهک یک تا ۵ ، مبلغ یک میلیون تومان به صورت ماهانه و به ازای هر کودک دهک ۶ و ۷ نیز مبلغ ۶۰۰ هزار تومان به حساب سرپرست واریز(شارژ) می‌شود.

در مرحله اول این طرح، ۱۴۵ هزار کودک از سوی وزارت بهداشت معرفی شدند که از این تعداد ۱۲۳ هزار و ۵۰۰ نفر مشمول دریافت شدند. در مرحله دوم نیز ۱۵۱ هزار نفر به وزارت رفاه معرفی شدند که ۱۳۰ هزار و ۵۰۰ خانوار مشمول شدند.

در این مرحله نیز ۱۵۳ هزار و ۴۰۰ نفر از سوی وزارت بهداشت به وزارت رفاه معرفی شدند که ۱۳۱ هزار و ۸۳۰ نفر مشمول طرح شدند.

در مرحله جدید اما علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته اعلام کرد  پنجم بهمن ماه به میزان دو مرحله حساب سرپرستان کودکان مشمول در دهک‌های یک تا پنجم، دو میلیون و حساب سرپرستان کودکان دهک‌های ششم و هفتم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شارژ خواهد شد.

براساس این گزارش، در این طرح، خانوارهای مشمول می‌توانند علاوه بر ۱۱ قلم تعریف شده در طرح کالابرگ، خرما، سیب، هویج، کدو سبز، پیاز، گوجه فرنگی، عدس و مغزدانه نیز خرید کنند. اقلام سبد دارای پروتئین و ویتامین و... است و قدرت تبدیل شدن به پوره را نیز دارد. مشمولان این طرح تنها در شرایطی می‌توانند از اعتبارشان استفاده کنند که از میان ۱۶ قلم کالای غذایی خرید کنند.

لازم به ذکر است که طبق اعلام وزارت رفاه، در طرح امنیت غذایی کودکان، خانواده دو ماه فرصت دارد تا اقلام را براساس اولویت‌بندی انتخاب و برای کودک خود خریداری کند. همچنین هر ۶ ماه یکبار وزارت بهداشت کودکان را بررسی می‌کند و اگر کودکی رشد نکرده باشد، خانواده فراخوانده می‌شود. وزارت بهداشت آن را به وزارت رفاه گزارش می‌کند و وزارت رفاه جلوی اعتبار را تا زمانی که اطمینان پیدا کند که سرپرست خانوار توجیه شده و آن را برای کودک خود در مرحله بعد هزینه می‌کند، می‌بندد.