170814755

سخنگوی حکومت سرپرست طالبان در افغانستان گزارش اخیر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) درباره شرایط افغانستان به ویژه محرومیت زنان از تحصیل و کار را به شدت رد کرد. 

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری صدای افغان(آوا)، در بیانیه طالبان که از سوی ذبیح‌الله مجاهد منتشر شده، آمده است: طالبان برای تطبیق احکام شریعت اسلامی، «قربانی‌های بزرگی» داده و اکنون که حاکمیت در دست حکومت اسلامی است، باید تمامی موارد شریعت بر زنان و مردان اعمال شود.

‎در این بیانیه تصریح شده است: گزارش اخیر یوناما نشان‌دهنده بی‌خبری این دفتر از احکام اسلامی است و در مواردی جنبه انتقادی بر احکام اسلامی دارد.

در بیانیه طالبان همچنین تصریح شده که کارهایی که وزارت امر به معروف و نهی از منکر، دادگاه‌ها یا «نهادهای اصلاحی دیگر» انجام می‌دهند، بعد از تحقیق و بررسی و با حکم رهبر طالبان انجام می‌شود که هم جنبه شرعی دارد و هم جنبه قانونی.

گفتنی است که یوناما روز دوشنبه، دوم بهمن، گزارشی از وضعیت حقوق بشر در افغانستان از ماه‌های اکتبر تا دسامبر ۲۰۲۳ (مهر تا دی ۱۴۰۲) را منتشر کرد. در این گزارش، یوناما به حقوق زنان و دختران، اخراج مهاجران افغانستانی از پاکستان، بازداشت‌ کارمندان رسانه‌ای و حمله‌های هدفمند در افغانستان پرداخته است.