کارگردان نمایش «عروس فلسطین» با اشاره به موضوع نمایش که درباره زنان جبهه انتفاضه است، عنوان کرد در این اجرا تلاش شده فضای یک خانواده فلسطینی و آیین‌های آنها برای مخاطبان به تصویر کشیده شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «عروس فلسطین» به نویسندگی عبدالرضا حیاتی و کارگردانی مصطفی بوعذار از اهواز در بخش هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد و جمعه ششم بهمن ۱۴۰۲ در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می‌رود.

بوعذار درباره داستان این نمایش گفت: این دست آثار با موضوع مقاومت و ایستادگی در منطقه سهم کمی در تولیدات نمایشی در سطح کشور دارد. همین امر باعث شده تا هنرمندان نیز به دلیل این مساله و عدم اشراف به مسائل مربوط به فلسطین کمتر به آن بپردازند. نمایش «عروس فلسطین» براساس یک داستان واقعی شکل گرفته و با گذشت پانزده سال از زمان نگارش آن هیچ وقت روی صحنه نرفته بود و ما برای اولین بار این کار را تولید کردیم. نویسنده نمایش از نویسندگان شاخص هنر انقلاب است که متأسفانه در قید حیات نیست.

وی ادامه داد: داستان نمایش «عروس فلسطین» روایت ایستادگی مردم فلسطین در مبارزه با صهیونیسم بر اساس روایتی مستند از زنان جبهه انتفاضه است. قصه درباره دختر مبارز فلسطینی است که بنا دارد با استفاده از دینامیت با لباس عروس به دل اسرائیل برود و یک حرکت استشهادی را رقم بزند.

این کارگردان همچنین اظهار کرد: این نمایش ۹ بازیگر دارد و سه ماه برای به ثمر رسیدن آن تمرین کردیم. از آنجایی که ما خوزستانی هستیم و فضای هنری این خطه را کاملاً می‌شناسیم، سعی کردیم در این کار بخشی از آئین‌ها و فضای بومی فلسطین را نیز وارد کار کنیم. در بخش موسیقی نیز از موسیقی زنده با استفاده از نوازندگی عود و سازهای عربی بهره می‌بریم.

بوعذار اضافه کرد: یکی از ویژگی‌ها و شاخص‌های مهم نمایش ما این است که بخشی از دیالوگ‌ها به زبان عربی گفته می‌شود و سعی کردیم فضای یک خانواده فلسطینی و آئین‌های آنها را به همان شکلی که هست، برای مخاطب مجسم کنیم.

وی در ادامه به افزوده شدن بخش هویت ملی در جشنواره چهل‌ودوم اشاره کرد و گفت: در میان جشنواره‌های متعدد کشور، مدیران این جشنواره ابتکار هوشمندانه‌ای به خرج دادند و امسال با شکل‌گیری بخش هویت ملی، فرصتی پیش آمد تا نمایش‌هایی با موضوعات مقاومت اسلامی و فلسطین نیز در بخشی از ویترین هنرهای نمایشی قرار گیرد و پاسخگوی نیاز جامعه و تماشاگران باشد.

این کارگردان ادامه داد: علاوه بر این، یکی از ویژگی‌های مهم این دوره تنوع آثار نمایشی با موضوعات مختلف و هنرمندان با گرایشات گوناگون است که این دوره را نسبت به ادوار گذشته متمایز کرده است. امیدوارم به سمتی حرکت کنیم که جشنواره تئاتر فجر متعلق به همه جریانات باشد و بضاعت تئاتر گسترده‌تر شود.

بوعذار تاکید کرد: تئاتر شهرستان امروز هم‌پای تئاتر تهران پیش می‌رود و هنرمندان خوبی در مناطق مختلف کشور مشغول به کار هستند پس باید به سمتی برویم که چرخه تعامل شکل بگیرد و گروه‌های تئاتر شهرستان‌ها به تهران بیایند و بالعکس تا تعامل درستی میان هنرمندان و مخاطبان شکل بگیرد.

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است.