46ec395ca5ba876bf08d382d6a3806fb  Charsoogh11024x1024

دستورهای پخت گوناگونی برای طبخ چلومرغ با رب ازگیل وجود دارد. این غذای خوش‌مزه و مجلسی یکی از غذاهای بسیار محبوب و پرطرفدار شمال کشور و استان‌های گیلان و مازندران است. این غذا طعم خاصی دارد و در صورتی که از طعم مرغ معمولی خسته شده‌اید یا به دنبال تنوع در تهیه این غذا شده‌اید به شما توصیه می‌کنیم این غذای خوش‌مزه را درست کرده و از میل کردن آن در کنار خانواده لذت ببرید. طعم این غذا بسیار شبیه به مرغ ترش است و اگر به غذاهای گیلانی و مازندرانی علاقه داشته باشید، بی‌شک این غذای خوش‌مزه نیز می‌تواند جای خودش را بین غذاهای مورد علاقه‌تان باز کند. در صورتی که به یکی از شهرهای شمال کشور سفر کردید، حتما رب ازگیل را تهیه کنید. لطفاً در ادامه با آموزش این دستور غذا در سایت رضیم همراه شوید.

مواد لازم برای ۴ نفر

برنج ایرانی ۴ پیمانه

مغز گردو ۱۰۰ گرم

مرغ کامل ۱ عدد متوسط

عسل ۲ قاشق غذاخوری

هویج ۲ عدد متوسط

رب ازگیل ۱ پیمانه

زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری

پودر سیر و روغن حیوانی به مقدار کافی

نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

زردچوبه و روغن به مقدار کافی

دستور پخت چلو مرغ با رب ازگیل

گام اول

برای تهیه‌ی این چلومرغ ابتدا مرغ را روی تخته‌ی آشپز خانه قرار داده و ران و سینه‌ی مرغ را تمیز و جدا کنید. سپس آن را شسته و در آب‌کش قرار دهید تا آب اضافی کاملاً خارج شود.

گام دوم

اکنون تکه‌های مرغ را در ظرف گودی قرار داده و پودر سیر، فلفل سیاه و نمک را به نکه‌های مرغ اضافه کنید و تمام قطعات را به خوبی با ادویه‌های ذکر شده آغشته کنید. در ادامه تعدادی گردو را شکسته و آنها را تا جایی خرد کنید که لای دندان‌ها احساس شوند.

گام سوم

داخل تابه روغ ریخته و شعله‌ی گاز را روی حرارت ملایم قرار دهید. مرغ‌ها را درون تابه بچینید و هر سمت آن را به مدت ۵ دقیقه سرخ کنید. هنگامی که دو طرف مرغ‌ها سرخ شدند، آنها را درون قابلمه‌ای دیگر بگذارید.

گام چهارم

اکنون هویج‌ها را با پوست‌کن پوست بگیرید و به خوبی بشویید. سپس آن‌ها را به شکل خلالی خرد کرده و به تکه‌های مرغ سرخ شده در قابلمه اضافه کنید. رب ازگیل، گردوهای خرد شده، عسل و یک لیوان آب سر پر را روی مواد بریزید.

گام پنجم

درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید مرغ‌ها به مدت دو ساعت بپزند. در مدت زمانی که مرغ‌های برای پخت روی شعله هستند، به سراغ آماده کردن برنج بروید. برای این کار قابلمه‌ی مناسبی را تا نیمه از آب پر کرده و روی گاز قرار دهید.

گام ششم

در این مرحله ۱ قاشق غذاخوری روغن مایع و یک قاشق چایخوری نمک را به آب روی حرارت اضافه کرده و منتظر بمانید تا به جوش بیاید. وقتی آب جوش آمد، برنجی را که از قبل خیس کرده‌اید به آن اضافه می‌کنید.

گاه هفتم

پخت اولیه برنج به ۷ تا ۱۰ دقیقه زمان نیاز دارد. زمانی که دانه‌های برنج کمی نرم شدند اما مغرشان هنوز کمی خام بود، قابلمه را از روی حرارت برداشته و برنج را آب‌کشی کنید.

گام هشتم

اکنون قابلمه‌ی مناسبی انتخاب کرده و درون آن کمی روغن بریزید. می‌توانی داده‌های از کمی نان لواش یا سیب‌زمینی ورقه شده به عنوان ته دیگ استفاده کنید. ته دیگ مد نظرتان را کف قابلمه بچینید.

گام نهم

برنج را روی ته دیگ بریزید. مقداری زعفران دم کرده و روغن حیوانی را روی برنج پخش کنید. برنج را دم بگذارید و اجازه دهید ۴۵ دقیقه تا یک ساعت روی حرارت بماند تا بپزد.

گام دهم

پس از اینکه مرغ آماده شد، آن را برای سرو در ظرف مناسبی بکشید. سپس برنج را با زعفران داخل قابلمه به هم بزنید تا کاملا ترکیب شود. برنج زعفرانی را در دیس کشیده و همراه با مرغ ازگیلی سرو کنید.