سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تعیین حداقل و حداکثر سن برای ازدواج غلط است،‌ گفت: اصل مهم، رسیدن به شرایط ازدواج است که ممکن است برای هر فردی بسته به اقلیم و زیست بوم متفاوتی که دارد، در سنین پایین‌تر هم رخ دهد و بالعکس فردی با سن بالا بازهم به آنها دست نیافته باشد.

دکتر صابر جباری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره سن بلوغ در دختران و پسران، گفت: متاسفانه آمار دقیق جدیدی نداریم ولی بر اساس پیمایش‌های قبلی مشخص شده بود که سن بلوغ در دختران ۱۲.۸ سال است. البته با توجه به سیر تحولات اجتماعی به نظر می‌رسد سن بلوغ روبه کاهش باشد.

لزوم اصلاح یک فرهنگ اشتباه در ازدواج

او ادامه داد: راهکار ما در این زمینه این است که می‌گوییم ازدواج باید به موقع و به هنگام نیاز انجام شود. این فرهنگی که ایجاد شده است که تا سنین ۲۳ یا ۲۴ سالگی ازدواج را درست نمی‌داند کاملا غلط است. ازدواج و فرزندآوری باید به موقع باشد. مدتی قبل در کشور آلمان تصویب شد که دختران ۱۶ساله‌ هم می‌توانند ازدواج کنند اما گزاره غلط در جامعه ما چیست؟ اینکه برخی این موضوع را در هر شرایطی کودک همسری می‌نامند.

جباری یادآور شد: برای ازدواج بلوغ جنسی، بلوغ اجتماعی، شناخت از خود و... لازم است و اگر فردی این شرایط را داشته باشد ما نباید مانع ازدواج او شویم؛ چرا که این اصلا کودک همسری نیست؛ بلکه او به موقع ازدواج کرده است.

تعیین حداقل و حداکثر سن برای ازدواج غلط است

وی با تاکید بر اینکه کودک همسری تعریف دقیق و قابل تعمیمی در همه بخش‌های کشور نیست، گفت: قائل شدن حداقل و حداکثر سن برای ازدواج غلط است؛ اصل مهم، رسیدن به شرایط ازدواج است که ممکن است برای هر فردی بسته به اقلیم و زیست بوم متفاوتی که دارد در سنین پایین‌تر هم رخ دهد و بالعکس فردی با سن بالا باز هم به آنها دست نیافته باشد.

مانع تراشی در ازدواج، ممنوع

وی افزود: در سر فصل‌های درسی دانش‌آموزان هم در حال اصلاح این باور هستیم. ما نمی‌گوییم موافقیم که فردی به زور در سنین نوجوانی ازدواج کند؛ اما، اگر فردی بلوغ جسمی، روحی و اجتماعی را داشته و تمایل به ازدواج هم داشته باشد، نباید مانع او شویم و او را از ازدواج محروم کنیم.

جباری گفت: الان در برخی مدارس آمریکا طرحی گذاشتند که دختران ۱۵ یا ۱۶ ساله‌ای که فرزند دارند، بتوانند کودک خود را به مهدکودک ببرند و در عین حال خودشان هم درس بخوانند. متاسفانه وقتی اجازه ندهیم افراد بالغ که تمایل و نیاز به ازدواج دارند در ارتباط تعریف شده مشروعی قرار بگیرند و ازدواج کنند، باب روابط خارج از عرف و شرع باز می‌شود.