62588151

مسئول واحد "صدای یارا" انجمن حمایت از حقوق کودکان ضمن تشریح گزارشی از میزان تماس‌گیرندگان با صدای یارا در سه ماهه زمستان سال ۱۴۰۱، عدم آشنایی با مسائل بلوغ، مشکلات ناشی از طلاق و مدرسه و مشاجرات والدین را از بیشترین مشکلات گزارش شده کودکان ۷ الی ۱۲ ساله و استفاده بیش از حد از گوشی و فضای مجازی را از جمله مشکلات کودکان ۱۲ الی ۱۸ سال نام برد.

فرزانه گرایلی در گفت‌وگو با ایسنا، به ارائه گزارشی از میزان تماس‌گیرندگان با صدای یارا در سه ماهه زمستان سال ۱۴۰۱ پرداخت و اظهار کرد: تعداد تماس‌گیرندگان در این فصل با صدای یارا ۳۰۸ مورد بوده که ۷۲ درصد از این تماس‌ها مربوط به مادرانی با رده سنی ۱۸ تا ۵۵ سال با تحصیلات دوم ابتدایی تا کارشناسی ارشد بوده است.

وی افزود: از نظر شغلی اکثرا این افراد خانه‌دار، کارمند، پزشک، دستیار پزشک، کار در منزل، آرایشگر، حسابدار، شغل آزاد، پرستار کودک، تولیدی، مربی ورزش، کادر هلال احمر، مسئول فروش، شغل آنلاین، مدیر فروش، نماینده بیمه، دبیر و مترجم زبان بوده‌اند.

مسئول واحد صدای یارا انجمن حمایت از حقوق کودکان با بیان اینکه حدود ۱۴ درصد از تماس‌گیرندگان کودکان و نوجوانانی با رده سنی ۱۰ تا ۱۹ ساله بودند، گفت: به طور میانگین تعداد نوجوانانِ دختر بیشتر از پسران گزارش شده است. همچنین یک درصد از تماس‌ها مربوط به پدرانی با رده سنی ۳۸ الی ۴۵ سال و از نظر شغلی آزاد، کاشی کار، کارمند، نظامی و راننده شرکت بوده‌اند.

گرایلی با اشاره به اینکه ۳ درصد از تماس‌های برقرار شده با صدای یارا در سه ماهه زمستان سال گذشته از سوی اقوام درجه یک کودکان، معلم، مشاور مدرسه، مادربزرگ، زن دایی، خواهر، ارجاع‌های ۱۴۸۰ و گزارش کار در مراجعه قبلی و مزاحمت‌های تلفنی بوده است، در مورد نحوه آشنایی تماس‌گیرندگان افزود: آمار به دست آمده نشان می‌دهد بیش از نیمی از مراجعه‌کنندگان از طریق معرفی دوستان، سرچ در گوگل، اینستا، نی نی سایت، سایت دیوار، همکاران و اقوام، مدرسه، تبلیغات شبکه نسیم، مهد کودک، خط ۱۲۳ و ۱۴۸۰، آموزشگاه زبان، پزشک معالج، مشاوران صدای یارا با توزیع کارت، بهزیستی، مترو، نمایشگاه کتاب، توزیع کارت در سنجش و اینستاگرام سایت انجمن بوده است.

وی درباره وضعیت جغرافیایی تماس‌گیرندگان نیز توضیح داد: ۶۵ درصد از تماس‌گیرندگان از شهر تهران و ۳۵ درصد از دیگر شهرها و استان‌ها در سراسر ایران با صدای یارا تماس گرفته‌اند.

به گفته مسئول واحد صدای یارا انجمن حمایت از حقوق کودکان، حدود ۷۵ درصد از تماس‌گیرندگان در خانواده‌های هسته‌ای و ۱۵ درصد تک والدی به دلیل فوت یکی از والدین، خانواده گسترده، گسسته و ۱۰ درصد متارکه کرده بودند.

گرایلی در پاسخ به سوالی درخصوص گزارش‌های به دست آمده از مشکلات مطرح شده نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و اظهار کرد: براساس تماس‌ها، بیشترین مورد مشکلات کودکان متولد صفر تا ۷ ساله ناشی از عدم آگاهی والدین راجع به مهارت‌های فرزندپروری بوده است. مشکلات ناشی از طلاق والدین، شرطی‌شدن و بهانه‌گیری، بیش‌فعالی، مشکلات ناشی از سهل‌گیری والدین، مشکلات ناشی از ورود کودک دوم، وابستگی و اضطراب جدایی، عدم آگاهی از مراحل رشدی روانی، مشکلات ناشی از پیش دبستانی رفتن (هر کدام بین ۵ تا ۱۰ مورد)، پرسیدن سوالات جنسی، عدم تمرکز و توجه، ناخن جویدن، لجبازی و پرخاشگری، افکار وسواسی، ارتباط نامناسب به دلیل نابینا بودن مادر، دروغ‌گویی، کتک‌کاری، عدم کنترل مدفوع و ادرار، غفلت مادر، ابراز اضطراب برای جلب توجه منفی مادر، مشکلات ناشی از فرزندخواندگی، افکار وسواسی، مشکل در لباس پوشیدن، بدغذایی، شب ادراری به دلیل اضطراب ناشی از زلزله و عدم ارتباط با غریبه‌ها (هر کدام ۱ یا ۲ مورد) تماس‌های مختص به این سن بوده است.

وی ادامه داد: عدم آشنایی با مسائل بلوغ، آموزش اصول فرزندپروری، مشکلات ناشی از طلاق، مشکلات مربوط به مدرسه، عدم اعتماد به نفس، مشکلات ناشی از مشاجرات والدین و پرخاشگری نیز از بیشترین مشکلات گزارش شده کودکان ۷ الی ۱۲ سال بوده است.

گرایلی همچنین مشکل در هویت‌یابی، وابستگی و ترس از تنهایی، قلیان کشیدن، مشکلات ناشی از جدا نکردن جای خواب، کتک‌کاری خواهر و برادر، شکایت از مسئولیت‌پذیر نبودن کودک، حساسیت به بدن به علت بلوغ، دندان قروچه، بیش‌فعالی، زودرنجی، بی‌انگیزگی در درس، مشکلات مربوط به خواب (هر کدام ۵ تا ۱۰ مورد)، عدم گذر از مراحل سوگ، مصرف ترامادول و خودکشی، تهدید به فرار، کتک خوردن بین همکلاسی‌ها، دروغ‌گویی، دزدی، ازدواج مجدد که منجر به فرار کودک شده است، ترس از دست دادن والدین، تنبیه بدنی، ترک تحصیل و کنجکاوی نسبت به روح و جن (هر کدام یک تا ۲ مورد) را از تماس‌های مختص به کودکان ۷ الی ۱۲ سال عنوان کرد.

مسئول واحد صدای یارا انجمن حمایت از حقوق کودکان همچنین به مشکلات کودکان ۱۲ الی ۱۸ سال در این گزارش اشاره کرد و گفت: ارتباط با غیر هم جنس، استفاده بیش از حد از گوشی و فضای مجازی، قلیان و سیگار کشیدن، بی‌اعتنایی به ارزش‌های خانوادگی و عدم مهارت‌های ارتباطی بیشترین مورد مشکلات این گروه سنی بوده است.

وی افزود: اطلاعات در مورد مسائل نوجوانی، مشاجرات والدین، مشکلات ناشی از بلوغ، عدم تمرکز، پرخاشگری و بد دهنی، احساس غم و افسردگی، عدم مهارت دوست‌یابی، زود رنجی، عدم مهارت نه شنیدن (هر کدام بین پنج تا ۱۰ مورد)، وسواس موکنی، نگرانی و استرس بابت کنکور، تیک عصبی، مشکلات ناشی از کمال‌گرایی، مشاهده فیلم‌های غیراخلاقی، مشکلات ناشی از مقایسه با همکلاسی‌ها، میل به مرگ، تنبیه بدنی توسط پدر، تشنج، تیک‌های رفتاری، دروغ‌گویی، مشکلات ناشی از اعتیاد پدر، تماس‌های مختص به این سن بوده است.