14011009000442 Test PhotoN

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور در مراسم افتتاحیه بیست و ششمین نشست کارشناسان ارشد کشورهای گروه پنج در زمینه همکاری‌های نظام سلامت، گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور پیشرو در سلامت زنان موفقیت‌های زیادی در این زمینه کسب کرده است.

وی افزود: ایران در برخی از این موفقیت‌ها همچون پیشرفت برنامه‌های تغذیه‌ای از جمله رفع فقر آهن در زنان از تعدادی از کشورهای پیشرفته نیز پیشی گرفته است؛ به نحوی که در ایران ۱۳ درصد زنان دچار کمبود آهن هستند ولی این آمار در آمریکا و فرانسه ۱۷ و ۲۳ درصد است.

خزعلی بیان داشت: مرگ و میر مادران در جمهوری اسلامی ایران تا ۹۰ درصد کاهش یافته و از ۲۵۰ مرگ در هر صد هزار نفر به ۱۸ مرگ و میر در ۱۰۰ هزار رسیده و مرگ و میر نوزادان نیز به یک درصد کاهش یافته است که این آمار از متوسط جهانی و حتی آمار برخی از کشورهای پیشرفته بهتر است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با قدردانی از وزیر بهداشت برای راه اندازی مجدد همکاری‌های کشورهای گروه پنج،گفت: امیدواریم بتوانیم با همکاری کشورهای همسایه ضمن پیشگیری از بیماری‌های واگیر، توسعه بهداشت و درمان را در این منطقه به صورت فراگیر پشتیبانی کنیم.

خزعلی با اشاره به حدیثی از پیامبر درباره اهمیت سلامت و امنیت، افزود: سلامت و امنیت دو نعمت مهم و پایه‌ای و زیربنای تمام حرکت‌های تعالی بخش جوامع هستند که معمولا مورد غفلت واقع می شوند. ضرورت پرداختن به این دو نعمت و به صورت ویژه پرداختن به سلامتی زنان در بخش های آموزش و درمان بسیار مهم است.

وی افزود: ما نیاز داریم بانوان را به عنوان محور سلامت در خانواده‌ها به رسمیت بشناسیم و در برنامه‌ها با اولویت ویژه‌ای برای آموزش و سلامت زنان هزینه کنیم؛ چرا که تندرستی و نشاط زنان به کل خانواده منتقل می‌شود. زنان تربیت کننده نسلها هستند و اگر با اهمیت سلامت، سبک زندگی و تغذیه سالم آشنا شوند، آینده جوامع تضمین خواهد شد.

وی با بیان اینکه آموزش سلامت هم به صورت خاص و تخصصی هم به صورت عام برای زنان جوامع باید پیگیری شود، اظهار داشت: در ایران شاهد هستیم که 60 درصد از دانشجویان علوم پزشکی و 40 درصد از اعضای هیات علمی را زنان تشکیل می‌دهند. ما در تمام رشته‌های علوم پزشکی می‌توانیم متخصص زن تربیت کنیم.

خزعلی خواستار توسعه همکاری‌های مشترک کشورهای گروه پنج برای توسعه سلامتی به ویژه سلامت زنان در منطقه شد و از انعقاد قرار داد برای آموزش علوم پزشکی به تعدادی از زنان افغانستانی در ایران ابراز خرسندی کرد.