4829558

تیم ملی زنان ایران دیروز هاکی جهان را شگفت‌زده کرد. دلیل این شگفت‌زدگی پیروزی آنها در مقابل تیم هند بود که تفاوت‌های ویژه‌ای با سایر پیروزی‌های ملی داشت. هرچند هاکی زنان از اواخر دهه۸۰خورشیدی فعال شده اما فقط ۲سال است که ایران هاکی روی یخ دارد. این در حالی است که هند از اواخر دهه۹۰میلادی در این رشته فعال بوده. با این فاصله‌ تجربه ۲ تیم، کمتر کسی انتظار داشت برنده بازی دیروز ایران باشد. به‌خصوص اینکه بازی با نتیجه ۱۷بر یک به پایان رسید که اختلاف قابل توجهی بود.

ایران و هند دیروز در مسابقات قهرمانی ۲۰۲۳آسیا با هم روبه‌رو شدند. این نخستین بازی از نخستین حضور ایران در رقابت‌های آسیایی بود. بازی طبق انتظار شروع شد، هند تیم برتر میدان بود و گل اول را هم زد اما بازی طبق پیش‌بینی‌هایی که می‌شد، پیش نرفت. هند بعد از گل دیگر نتوانست کاری کند و بازیکنان ایران بودند که میدان را به‌دست گرفتند. کاری که آنها انجام دادند نه‌تنها برای هندی‌ها و مسئولان این رشته سورپرایز بزرگی بود بلکه حتی خود ایرانی‌ها هم توقع نداشتند، تیم با این اختلاف برنده بازی باشد. کاوه صدقی، رئیس انجمن هاکی روی یخ که دیروز از نزدیک بازی را دید، به همشهری می‌گوید: «اگر امروز شما هم در سالن بودید و بازی را از نزدیک می‌دیدید، حتما به این دختران و ایرانی بودن خودتان افتخار می‌کردید.» او از بزرگی کار ایران می‌گوید: «هند سورپرایز شد. آنها تیم دست‌وپا بسته‌ای نیستند، مربی کانادایی دارند، جزو ۴-۳تیم اول آسیا هستند و تجربه بالایی دارند. اما بچه‌های ما خیلی خوب ظاهر شدند و تمیز بازی کردند.» با اینکه تیم ایران تجربه چندانی در این رشته ندارد ولی صدقی به پیروزی این تیم در این بازی مطمئن بوده: «اطمینان داشتم که بازی را می‌برند. من آنها و مهارت‌هایشان را می‌شناسم.» با این حال او می‌گوید: «ولی من هم فکر نمی‌کردم با این اختلاف گل بازی را ببریم.»

در انتظار مدال

ایران امروز با کویت بازی دارد، فردا استراحت می‌کند و چهارشنبه با قرقیزستان بازی می‌کند. از نظر صدقی کویت ضعیف‌تر از هند است ولی قرقیزستان می‌تواند برای ایران خطرساز باشد: «قرقیزستان ۳بر یک کویت را شکست داد. تیم مردان این کشور هم ۲ماه پیش تیم مردان ما را ۱۸بر صفر برد.» با این حال صدقی نه‌تنها احتمال پیروزی ایران در بازی با قرقیزستان را بالا می‌داند که با اطمینان از مدال ایران در این مسابقات حرف می‌زند؛ مدالی که از نظر او خوش‌رنگ‌تر از برنز است: «مطمئن هستم که دختران ما انتقام تیم مردان را می‌گیرند. من الان حتی می‌توانم با اطمینان قول بدهم که تیم ما روی سکو هم می‌رود و مدالی که می‌گیرد، خیلی هم بدرنگ نیست.»
فرزاد هوشیدری، سرمربی تیم ملی هم به مدال تیمش امیدوار است. با اینکه تجربه تیم هند بیشتر از ایران است، اما هوشیدری به این تیم نگاه حریف تدارکاتی داشته: «دختران در بازی اول خیلی خوب بازی کردند. درست است که نخستین تجربه بین‌المللی و رسمی تیم بود و مشکلاتی داشتیم که سعی می‌کنیم رفعشان کنیم، ولی بازیکنان خوب درخشیدند. در بازی با هند ۱۰۰درصد توانمان را گذاشتیم. آنها خیلی خوب بودند و از آنها انتظار این بازی را نداشتیم. فکر می‌کردیم این بازی برای ما بازی تمرینی باشد اما اینطور نبود. ۲بازی گروهی دیگر داریم که امیدواریم به نیمه‌نهایی برسیم. تیم ما حتی پتانسیل رسیدن به مدال خوش‌رنگ را دارد.»

خرید بلیت با پول بازیکنان

کسانی که اخبار اسکیت‌هاکی و هاکی روی یخ ایران را دنبال می‌کنند، موفقیت‌های این رشته را نتیجه تلاش‌های صدقی می‌دانند اما او همه را در این نتایج سهیم می‌داند، حتی خانواده بازیکنان را: «کار تمامی اجزای تیم خوب بوده که به نتیجه رسیده است. فرزاد هوشیدری، سرمربی تیم و اعظم سنایی مربی و کاپیتان تیم توانایی مربیگری در تیم‌های سطح اول جهان را دارند. اویس حسن‌زاده، سرپرست تیم و بقیه اعضای انجمن ۳۰سال است که زحمت می‌کشند. کار همه آنها با هم به این برد تاریخی ختم شد. بازیکنان و خانواده‌های آنها هم خیلی به ما کمک کردند.» آخرین کمک خانواده‌ها، سهیم شدن در خرید بلیت تایلند بود. انجمن هاکی روی یخ زیرنظر فدراسیون اسکی فعالیت می‌کند. از ۲سال پیش که ایران‌مال، اسپانسر هاکی روی یخ، سالن یخی‌اش را در اختیار تیم‌های ملی گذاشت، هاکی روی یخ ایران توانست عضو فدراسیون جهانی شود. از آن سال به بعد اسپانسر میزبان اردوهای تیم ملی بود. در مسابقات‌ آسیایی هم هزینه‌های اسکان و تغذیه را فدراسیون جهانی پرداخت کرد اما تیم ملی برای رفتن به این رقابت‌ها مشکل بلیت داشت. صدقی می‌گوید: «کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش قول دادند که هزینه‌های بلیت را پرداخت کنند، قولشان پابرجاست اما هزینه‌ای پرداخت نشده. نیمی از هزینه‌ها را ایران‌مال به‌عنوان قرض به ما داد و بقیه را هم خانواده‌های بازیکنان.» مشکل این است که هاکی روی یخ به‌عنوان انجمن بودجه‌ای ندارد.

مسیر صعود

در این دوره از مسابقات که در بانکوک تایلند برگزار می‌شود، تیم‌ها در ۲گروه رقابت می‌کنند. تایلند، سنگاپور، مالزی و امارات در گروه A و هند، کویت، قرقیزستان و ایران در گروه B قرار دارند. ۲ تیم اول گروه A به‌طور خودکار به نیمه‌نهایی راه می‌یابند، ۲تیم دوم این گروه باید با ۲تیم اول گروه B بازی کنند، برنده‌های پلی‌آف راهی نیمه‌نهایی می‌شوند و بعد از دیدارهای ضربدری فینالیست‌ها مشخص خواهند شد.

آیواز اومرکانف، نایب رئیس فدراسیون جهانی هاکی روی یخ بعد از بازی با هند، از تیم ایران تمجید کرد: «تبریک به تیم ایران؛ اولین حضور، نخستین برد و البته ‌عملکرد تماشایی. ‌خیلی از سطح بازی هاکی روی یخ ایران غافلگیر شدیم. طوری که بازیکنان ایران در زمین بازی کردند و مهارتی که از خود به نمایش گذاشتند، در سطح بالایی بود. این اتفاق درواقع لحظه‌ای تاریخی برای هاکی روی یخ زنان ایران است، این زنان تاریخ‌ساز بودند. قطعا خانواده‌های این بازیکنان و همینطور کل کشور به آنها افتخار می‌کنند. همه خوشحالیم که آنها را اینجا در کنار خودمان داریم.»