169918938

در نشست علنی  یکشنبه ۲۰ فروردین ماه- مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار مورد بررسی قرار گرفت و حسن نوروزی در مخالفت با این لایحه با بیان اینکه ایرادات این لایحه شکلی است گفت: طرح مهریه که جلوی ۱۰۰ هزار پرونده را می گیرد زودتر به مجلس ارائه شد ولی رییس مجلس دستور داد بررسی آن به تعویق بیافتد اما این لایحه که در دی ماه سال گذشته به مجلس آمده است بلافاصله در دستور قرار گرفته این ظالمانه و مستبدانه است.

نماینده مردم رباط کریم بیان داشت:این لایحه در دی ماه سال گذشته پس از ۱۰ سال از دولت روحانی، بالاخره به مجلس آمد و در کمیسیون اجتماعی دونفر این لایحه را بررسی کردند و نیاز دارد جنبه های فرهنگی، آموزشی و قضایی آن مورد بحث قرار گیرد.

نوروزی با اشاره به حمایت سفیر انگلستان از پایان دادن خشونت به زنان که محور فکری این لایحه است گفت: بررسی های ما نشان می دهد که این لایحه در حقیقت محتوای قوانین حقوق بشر و بین المللی سازمان ملل متحد به ویژه سند ۲۰۳۰ می باشد.

وی با بیان اینکه این لایحه بنیان خانواده را سست و ضعیف می کند و باعث درگیری بین زنان و مردان می شود اظهار داشت: در این لایحه آمده است اگر مرد مانع اشتغال یا خروج زن از کشور شود مخالف حقوق اسلامی است چرا نوشته اید که زن می تواند به دادگاه مراجعه کند و او بجای توافق با همسر خود جداگانه از کشور خارج شود این باعث سست شدن پایه های زندگی می شود.

نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی اضافه کرد: در مورد نابرابری دیه زن و مرد در این لایحه پیشنهاد داده شده صندوقی به حمایت از زن تشکیل شود تا تفاضل دیه را این صندوق بپردازد مگر اسلام خود تشخیص این موضوعات را نداده که امروز به کمک قوانین بین اللمل این قانون را تصویب می کنید.

نوروزی اضافه کرد: در این لایحه آمده است اگر مردی برای دو بار به همسر خود جراحتی وارد کند زن می تواند در خواست طلاق کند این مخالف ماده ۳۸ قانون مدنی است در کجای فقه اسلام چنین نظری آمده است که با یک خشونت اندک می توانید در خواست طلاق کنید؟

قالیباف در پاسخ به اظهارات نوروزی گفت: در اینکه مرا مستبد خطاب کردید به خدا واگذار می کنم، اما جنابعالی فرمودید لایحه خشونت در دی ماه به مجلس آمده است و الان بررسی می شود این در شرایطی است که در ۲۹ دی ۱۴۰۰ یک فوریت این لایحه در مجلس تصویب شد و بیش از دو سال است که در مجلس است در ماه مبارک رمضان چنین تهمتی به من می زنید شما را می بخشم، اما آبروی مجلس را حفظ کنید.

همچنین سید محمد نبویان در مخالفت با کلیات لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار گفت: تعریف آسیب دیدگی زنان در این لایحه نیامده است، در این لایحه عبارت زنان در معرض آسیب آمده که دارای معنای بسیار گسترده ای می باشد. در نوشتن پایان نامه خود متنی از غربی ها مشاهده کردم که در آن آمده بود در مجلس انگلستان در حال بازنگری هستند که آیا مرد می تواند به همسر قانونی خود تجاوز کند یا خیر؟

نماینده مردم تهران اظهار داشت: تجاوز در اسلام به معنای رابطه جنسی یک زن با مرد بدون رابطه زوجیت است، اما در تعریف غربی ها این موضوع وجود ندارد و رابطه زن و مرد برای آنها دو گونه است؛ یا زن و مرد راضی هستند که اگر راضی باشند، تجاوز صدق نمی کند. این موضوع صددرصد با اسلام تضاد دارد.

وی تصریح کرد: براساس ماده 30 لایحه مذکور؛ هر کس بدون رضایت و برخلاف تمایل زنی، به وسیله سامانه های یارانه ای یا مخابراتی یا هر وسیله دیگری، پیام، تصویر و یا نماد مستهجن یا مبتذلی را ارسال کند، مجازات می شود، اما اگر طرف رضایت داشته باشد، ارسال این موارد اشکالی ندارد که صد درصد برخلاف شرع است. کلیات این لایحه در دایره اسلامی نوشته نشده است. واژه اسلام آمده، اما به آن توجه نشده است.

نبویان با اشاره به ایرادات این لایحه عنوان کرد: در این لایحه واژه آزار جنسی آمده، اما تعریف آن وجود ندارد، همچنین توانمندسازی نیز تعریف نشده است. این لایحه همه کشور از جمله وزارتخانه های کشور، آموزش و پرورش و علوم، ارشاد، سازمان صداوسیما، سازمان بهزیستی را درگیر کرده است. این موضوع این نکته را القا می کند که در کشور معضل جدی وجود دارد و زنان جامعه ما در حال آسیب دیدن هستند. مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر خود فرمودند: زنان جامعه ما قابل مقایسه با زنان سایر جوامع نیستند. این نگاه سکولار است.

وی افزود: یکی از موارد که آسیب محسوب می شود در قرآن آمده است که حجاب حفظ شود تا آسیب نبیند، اما خبری از این آسیب ها در این لایحه نیست. حتما حقوق بشر را مطالعه کرده اید. در آن آمده است که فارغ از هرگونه دین و مذهب، حقوقی را قائل هستیم در حالی که عین این نکته را در ماده 1 مشاهده می کنیم. این موضوع را مطرح کردم و یکی از همکاران گفت حضرت علی (ع) فرمود اگر زنی یهودی آسیب ببیند، رواست از غم آن بمیریم. این نگاه اسلام است.