مهرماه امسال درحالی به پایان می‌رسد که ۱۳۲ هزار و ۴۷۶ بسته‌ نوشت‌افزار برای تأمین مایحتاج تحصیلی فرزندان تحت پوشش بهزیستی تهیه و توزیع شد و از سوی دیگر مبالغی تحت عنوان کمک هزینه تحصیلی به دانش‌آموزان و دانشجویان تحت پوشش این سازمان پرداخت شده است.

به گزارش ایسنا، پیش از شروع سال تحصیلی سازمان بهزیستی خدماتی را به دانش‌آموزان و دانشجویان تحت پوشش ارائه می‌کند که از جمله آنها می‌توان به پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی به دانش‌آموزان و دانشجویان دانشگاه‌های دولتی تحت پوشش، پرداخت شهریه مددجویان دانشجوی شهریه‌بگیر (دانشگاه غیردولتی) و راه‌اندازی پویش مشق مهربانی اشاره کرد.

از آنجایی که این سازمان ۸۳ هزار دانش‌آموز را تحت پوشش دارد که ۴۰ هزار نفر از آنها پسر و ۴۳ هزار نفر از آنها دختر هستند، امسال ۱۲ میلیارد تومان به صورت مستقیم از اعتبارات دولتی برای کمک هزینه تحصیلی دانش‌آموزان تحت پوشش در نظر گرفته شده است که به گفته معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور، کمک هزینه‌های دانش‌آموزی امسال نسبت به سال گذشته با ۲۰ درصد رشد همراه بوده است.

البته میزان پرداختی کمک‌هزینه برای هر دانش‌آموز براساس نیاز و شرایط او متفاوت است.

از سویی دیگر باتوجه به اینکه پیش از آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ و در راستای تأمین مایحتاج تحصیلی فرزندان تحت پوشش بهزیستی اعم از نوشت‌افزار، البسه، کیف و کفش جهت بهره‌مندی از ظرفیت مشارکت آحاد مردم، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی پویش «مشق مهربانی» از اول شهریورماه به مدت ۲۰ روز آغاز به کار کرد، "امیرحسین عرب‌زاده"، معاون مشارکت‌های مردمی، توانمندسازی و موسسات غیردولتی و امور مجلس بهزیستی کشور نیز از جذب بیش از ۵۶ میلیارد تومان کمک‌های نقدی و غیرنقدی در پویش «مشق مهربانی» خبر داد و گفت: همزمان با بازگشایی مدارس مشارکت‌های مردمی خرد و کلان در قالب ۱۳۲ هزار و ۴۷۶ بسته‌ نوشت‌افزار برای تأمین مایحتاج تحصیلی فرزندان تحت پوشش بهزیستی تهیه و توزیع شد.

یکی دیگر از خدمات این سازمان کمک‌هزینه تحصیلی مشمول دانشجویان دانشگاه‌های دولتی تحت پوشش بهزیستی است که بررسی تعداد این دانشجویان نشان می‌دهد که ۲۰۰۰ نفر از دانشجویان تحت پوشش این سازمان در دانشگاه‌ دولتی تحصیل می‌کنند که به گفته معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی، در حال حاضر برای ۲۰۰۰ دانشجوی دانشگاه‌ دولتی ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان کمک هزینه تحصیلی در نظر گرفته شده است.

البته براساس میزان تحصیلات، رشته تحصیلی و شرایط و وضعیت اقتصادی مبلغ پرداختی برای آنها نیز متفاوت بوده اما حداقل پرداختی به عنوان کمک‌هزینه دانشجویی ۲۰۰ هزارتومان و حداکثر پرداختی پنج میلیون تومان است.

از دیگر خدمات سازمان بهزیستی موضوع شهریه دانشجویان دانشگاه‌های غیردولتی تحت پوشش است که امسال ۲۴ هزار مددجوی دانشجوی شهریه‌بگیر (دانشگاه غیردولتی) تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند. به گفته حسینی- معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان در شهریورماه ۳۸۰ میلیارد ریال شهریه دانشجویی به حساب مددجویان واریز شد.

اما باتوجه به اینکه در این زمینه دو ماده قانونی مبنی بر ماده ۹ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و بند "ر" ماده ۶۴ قانون برنامه ششم مطرح است؛ حسینی به ایسنا گفته بود: بر اساس آیین‌نامه اجرایی هیأت دولت در خصوص ماده ۹ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، افراد جامعه هدف سازمان بهزیستی که دارای معلولیت متوسط ، شدید و خیلی شدید هستند و در هفت دهک پایین درآمدی قرار دارند، براساس بودجه‌ تخصیص یافته به سازمان بهزیستی مشمول قانون تحصیل رایگان می‌شوند. از طرفی در بند "ر" ماده ۶۴ قانون برنامه ششم اشاره شده که براساس بودجه کمیته امداد و بهزیستی، این نهادها باید بخشی از شهریه دانشجویی مددجویان خود را پرداخت کنند و مابه التفاوت آن از طریق صندوق‌های رفاه دانشجویی به صورت تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شود که بازپرداخت این تسهیلات بعد از اشتغال به کار مددجویان آغاز می‌شود.

حسینی ادامه داد: سازمان بهزیستی به طور کلی برای اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در سال جاری نیازمند ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است تا بتواند قانون را پیاده‌سازی کند و این در حالیست که اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرای قانون توسط سازمان بهزیستی ۲۸۷۰ میلیاردتومان است که این مبلغ کمتر از ۵ درصد اعتبار مورد نیاز برای ارائه خدمات است، لذا باتوجه به اینکه بودجه برای اجرای قانون به طور کامل پرداخت نمی‌شود باید مبنای کار خود را بند "ر" ماده ۶۴ قانون برنامه ششم قرار دهیم. از این طریق سازمان بهزیستی از صندوق‌های رفاه دانشجویی و دانشگاه‌ها پیگیری کرده تا مابه‌التفاوت شهریه اصلی دانشجویان با شهریه‌ای که سازمان بهزیستی به دانشجویان پرداخت می‌کند را از طریق تسهیلات قرض الحسنه با بازپرداخت پس از شاغل شدن را  به دانشجویان پرداخت کند.

اما وی یکی از چالش‌های دانشجویان تحت پوشش برای دریافت تسهیلات از صندوق‌های رفاه دانشجویی را «ضمانت‌ با کسر از حقوق و محضری کردن ضمانت برای استفاده از تسهیلات این صندوق ها» عنوان کرد و گفت: این صندوق‌ها برای ارائه تسهیلات به عموم دانشجویان کشور ضمانتی تحت عنوان گواهی کسر از حقوق کارمند دولت می‌خواهند که بخشی از مددجویان تحت پوشش به دلیل پیدا نکردن ضامن با مشکل مواجه می‌شوند. در این راستا درخواست سازمان بهزیستی از صندوق‌های رفاه دانشجویی این بوده که بدون اخذ ضمانت مابه التفاوت شهریه دانشجویان مددجو را پرداخت کنند.