Landscape01

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران گفت: دومین دوسالانه جشنواره سراسری قصه‌گویی را با عنوان «نهال امید» با هدف ترویج قصه‌گویی، شناسایی، تشویق و بهره‌مندی از توانمندی‌های شبکه کتابخانه‌های عمومی (کتابداران و اعضا) برگزار می‌شود.

آرزو ولیپور طی گفت و گویی اظهار کرد: آراسته شدن هنر قصه‌گویی به فعالیت‌های سالم و سودمند فرهنگی موجب شد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همواره نهادینه کردن علاقه به خواندن و تضمین استمرار رفتار مطالعه در نسل‌های آینده را سرلوحه اهداف دراز مدت خود قرار داده و به سوی تربیت نسلی مروج و علاقه مند به مطالعه حرکت کند.

وی بیان کرد: در ایام تابستان امسال و ایام فراغت پیشرو، با توجه به اهمیت و اثربخشی زبانِ قصه به خصوص در زمان شیوع بیماری کرونا، دومین دوسالانه جشنواره سراسری قصه‌گویی را با عنوان «نهال امید» با هدف ترویج قصه‌گویی، شناسایی، تشویق و بهره‌مندی از توانمندی‌های شبکه کتابخانه‌های عمومی (کتابداران و اعضا) برگزار می‌شود

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران ارج نهادن سنت قصه گویی و تلاش در جهت گسترش خدمات جنبی کتابخانه ها برای ایجاد انگیزه مطالعه، شناسایی استعدادها، تشویق و بهره مندی از توانمندی مختلف در کتابخانه های عمومی جهت اعتلای توسعه  علمی و فرهنگی،ایجاد زمینه لازم برای ارتقای دانش نظری و تبادل تجربیات مفید و موثر میان کتابداران قصه گو،   استفاده از فعالیت های ادبی یا ادبیات روایی از جمله قصه، داستان و شعر در تعالی و مقاوم سازی فرهنگ مطالعه و تولید و توسعه محتوای منطبق بر ترویج فرهنگ بومی، ملی و اسلامی در کتابخانه های عمومی را از جمله اهداف این جشنواره اعلام کرد.

ولیپور بیان کرد: جشنواره در دو بخش قصه گویی صحنه‌ای و قصه گویی دیجیتال و در سه سطح ملی، منطقه‌ای و استانی برگزار می شود.

این مسئول فرهنگی استان شعار این جشنواره را "قصه خوب؛ نسل خوب" برشمرد و افزود: مسائل روز جامعه، موضوع آزاد، سبک زندگی ایرانی - اسلامی و شعار سال از محورهای موضوعی این جشنواره است.

وی با اشاره به اینکه شروع ثبت نام و مهلت اولیه ارسال آثار به سامانه از اول تا 30 مرداد تعیین شده است، تصریح کرد: کلیه علاقمندان در گروه سنی بزرگسال (18 سال به بالا) در دو گروه مشتمل برکتابداران و دانشجویان رشته کتابداری و عموم مردم (مربیان، اعضای کتابخانه های عمومی، والدین و دانشجویان سایر رشته ها ....)‬‬‬ می توانند در جشنواره شرکت کنند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران اظهار کرد: علاقه مندان با مراجعه به وب‌گاه مسابقات نهاد به آدرس www.samakpl.ir  ضمن عضویت می‌توانند در جشنواره شرکت کنند و اعضای وب‌گاه نیز می‌توانند با کاربری( کدملی) و رمز خود وارد شوند و نسبت به تغییر رمز اقدام نمایند و امکان شرکت برای هریک از علاقه‌مندان در دو بخش جشنواره فراهم شده است.

ولیپور با اعلام اینکه استفاده از نمادهای فرهنگی و ویژگیهای بومی و سنتی هر استان توصیه می شود خاطرنشان کرد: به کار گیری روش های مناسب و استفاده از ابزار ساده و موثر در روند اجرای قصه به منظور برقراری ارتباط و تعامل با مخاطب(مانند فضاسازی و استفاده از پوشش مناسب، مخاطب محوری و...) مورد تأکید است.

وی به برگزیدگان گروه‌های هدف در سه سطح استانی، منطقه ای، ملی جوایزی ویژه اهدا می شود.