عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در نشست تبیینی عملکرد چندگانه و متناقض آمریکا نسبت به حقوق زنان و کودکان گفت: آمریکا تنها کشور عضو OCDE است که هیچ بودجه فدرالی برای مرخصی زایمان نمی‌گذارد.

پذیرفتن«حق بدن زن» فقط زمان سقط جنین!/16.5 میلیون دلار هزینه لابی اسلحه در آمریکا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس، زهره خواجوی در نشست تبیینی عملکرد چندگانه و متناقض آمریکا نسبت به حقوق زنان و کودکان گفت: من خیلی دوست دارم جامعه آمریکا را در بستر فرهنگی خودش بررسی کنیم و به مقوله حقوق بشر در آن نگاه کنیم یعنی  ببینیم آمریکا راجع به خودش چه فکری میکند چون در خودش تناقضات جالبی دارد. جای شک و شبهه‌ای نیست که جامعه آمریکا یک جامعه سرمایه داری است.

وی افزود: حالا سوال این است اگر قرار است این سرمایه داری مبتنی بر نگاه فردگرایانه باشد و هر فردی یک پیچ یا مهره ای از این ماشین بزرگ سرمایه‌داری باشد چرا باید یکسری از افراد حقوق کمتری نسبت به بقیه بگیرند؟چرا باید سیاه پوستان ۱۳درصد جامعه آمریکا را بسازند اما ۲۳ درصد فقرا را تشکیل بدهند چون شانس شان برای پیدا کردن کار کمتر است و یا این که دستمزد کمتری دریافت می کنند. چرا لاتین ها باید ۱۸ درصد جامعه آمریکا را بسازند اما ۲۸ درصد فقرا را در این کشور داشته باشند اگر قرار است همه ما باهم در یک جامعه سرمایه داری زندگی کنیم و همه شبانه روز کار کنند پس چرا باید یک عده کمتر بود بگیرند؟ و یا کمتر برای شغل های مناسب شان پذیرفته شوند؟چرا یک نفر با وجود تحصیلات یکسان توانایی‌های لازم صرفاً به خاطر نژادش نباید پذیرفته شود؟ این‌ها جزو تناتقضات حقوق بشری آمریکاست.

16/5میلیون دلار هزینه لابی اسلحه در آمریکا

وی درباره خشونت علیه زنان و کودکان در جامعه آمریکا گفت: در آمریکا خشونت علیه زنان یک مقوله جدی و حقوقی است. طبق آمارهای خود آمریکا یک زن از 5 زن صورتی از خشونت و حتی تلاش برای تجاوز به عنف را تجربه می‌کند یا ۲۵ درصد از جامعه آمریکا گفتند در کودکی ما صورتی از خشونت را تجربه کرده ایم.طبق آمار ۹۲ درصد زنانی که با اسلحه در دنیا کشته می شوند در آمریکا کشته شده اند تعداد کودکانی که در آمریکا توسط اسلحه کشته می شوند از مرگ و میر سرطان کودکان بیشتر است.

انجمن‌های زیادی در آمریکا درباره اسلحه فعالیت می‌کنند اما هیچ کس نمی‌تواند جلوی اسلحه در آمریکا بگیرد واقعاً خانواده‌های زیادی در آمریکا نگران این موضوع هستند. بسیاری می‌گویند که ما وقتی فرزندمان را به مدرسه می‌فرستیم واقعا نمی‌دانیم که از مدرسه به خانه سالم بر می گردد یا نه؟! سال ۲۰۲۱ گفته شده که نزدیک به ۱۶ و نیم میلیون دلار لابی اسلحه هزینه کرده تا کسی نتواند این موضوع را تبدیل به مسئله سیاسی و یا اجتماعی بکند. این دقیقا یعنی کسی که پول بیشتری خرج کند ولو اگر به ضرر کل جامعه کار کند قطعاً دستور کار را تعریف می‌کند.

نظام سرمایه‌داری فقیر را پشت هم تنبیه می‌کند

خواجوی درباره از بین رفتن قشر متوسط در زمان بحران اقتصادی گفت: سال ۲۰۰۸ که بحران مالی در آمریکا گرفت بی خانمانی در آمریکا بسیار جدی شد یعنی طبقه متوسط که پیش از این برای خودش خانه‌ای داشته نتوانست وام خانه‌اش را برگرداند و از خانه خودش مجبور شد بیرون بیاید و در چادر زندگی می‌کند طبق آمار بی خانمانی می‌تواند ۱۱ درصد دستگیری شما را افزایش دهد و از آن طرف کسی که دستگیر شود حتی اگر خانه هم هم داشته باشد ۱۰ درصد بیشتر ممکن است که بی خانمان به خانه برگردد این یعنی شما در چرخه هستید که فشار سرمایه داری مرتب به خاطر فقر شما را پشت هم تنبیه می‌کند.

آمریکا فقط برای سقط جنین حق بدن زن را به رسمیت می‌شناسد!

این مدرس دانشگاه درباره مسئله حق بدن زن در آمریکا و استانداردهای دوگانه پیرامون این موضوع گفت: «حق بدن زن» تبدیل به یک استاندارد بین‌المللی شده است و در آمریکا نیز این موضوع کاملا جا افتاده است. مسئله اینجاست که اگر قرار است همه کار کنند و سیستم سرمایه داری است و زن هم از این قاعده مستثنی نیست آیا به لحاظ بیولوژیک ما باید زایمان را برای زن بپذیریم یا نه

اگر قرار است زن بدن خودش را کنترل کند یک بخش آن هم این است که زن باردار شود و بچه دار شود و این جزء لاینفک زندگی زن است. آمریکا تنها کشور عضو OCDE است که هیچ بودجه فدرالی برای مرخصی زایمان نمی‌گذارد. یعنی یک دوازده هفته در قانون گذاشته است که تا این زمان می‌توان به پدر و مادر مرخصی داد اما وضعیت به شکلی‌است که نتیجه اش این شده است که ۷۶ درصد خانواده هایی که کمترین درآمدها را دارند هرگز نمی تواند از مرخصی زایمان استفاده کنند چون باید کار کنند چون نمی‌توانند به مرخصی بروند. برای همین نرخ غیر باروری در نژادهای غیرسفید بسیار بالاتر است بالاخره ما می‌خواهیم بدانیم که این زن که همه بدنش محترم است خب بارداری و زایمان هم جزو همین بدن است پس چرا شما اینجا در این موضوع با سکوت فرهنگی روبرو هستید؟ ولی وقتی به سقط جنین که وجه دیگری از این موضوع هستیم می‌رسید این رفتار بسیار متفاوت می شود. سقط جنین حقوق زن نسبت به بدمنش می‌شود. چون گفته می‌شود آن زن یا نمی تواند مادر شود یا نمی خواهد آن را حمل کند زایمان ممکن است زیبای زن را از بین برد کارش را از دست بدهد و همه این‌ها به او مجوز سقط جنین می‌دهد. و ما دقیقا می‌بینیم که رفتار کاملا متفاوت می‌شود و سالهاست مناقشه‌های زیادی بین طرفداران سقط جنین و مخالفان آن در آمریکا وجود دارد.