رینا امیری دیپلمات آمریکایی افغانی‌الاصل به‌عنوان نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور زنان و دختران افغانستان گماشته شد.

نماینده آمریکا در بخش زنان و دختران افغانستان تعیین شد

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، وزارت خارجه آمریکا «رینا امیری»، آمریکایی افغانی ‌الاصل را  به‌عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور زنان و دختران افغان و «ستیفنی فوستر»، کارمند سابق وزارت خارجه آمریکا، را به‌عنوان مشاور ارشد در امور اسکان مجدد زنان و دختران افغان گماشت.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در این باره گفت: ”ما خواهان یک افغانستان صلح آمیز، با ثبات و امن هستیم که در آن تمام افغان‌ها زندگی کرده و در بخش‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی پیشرفت کنند. رینا امیری، نماینده ویژه، برای رسیدن به این هدف از نزدیک با من کار خواهد کرد.»

امیری در دو دهه گذشته وظایف مختلف در نهادهای گوناگون از جمله سازمان ملل متحد اجرا کرده است.

رینا امیری در دو دهۀ گذشته در دولت آمریکا، سازمان ملل متحد و کانون‌های فکری و پژوهشی مرتبط به افغانستان کار کرده است. او در دولت باراک اوباما، رییس جمهور پیشین ایالات متحده به‌عنوان مشاور ارشد نمایندۀ ویژۀ آمریکا در امور افغانستان و پاکستان کار می‌کرد.

امیری زمانی پژوهشگر ارشد در مرکز امور جهانی دانشگاه نیویورک بود و برنامه‌های مرتبط با آزمون‌های صلح، امنیت و توسعۀ افغانستان و منطقه را رهبری می‌کرد.

افزون بر کار به صفت مشاور ارشد در چندین کانون فکری و پژوهشی آمریکا، امیری در زمان امضای توافق بن، عضو تیم سیاسی نمایندۀ ویژۀ دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان بود.

رینا امیری در کودکی همراه با خانوداه‌اش به ایالات متحده آمد و تحصیلات عالی خود را در رشتۀ حقوق و دیپلماسی در دانشگاه تفتس آمریکا به پایان رساند.