61584944

مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به افزایش مراجعان به مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی طی سالهای ۹۵ تا ۹۸ بیان کرد: به طور کلی دسته‌بندی خدمات روانشناختی به دو دسته کلی مشکلات و اختلالات تقسیم می‌شود. عمده‌ترین سهم مشکلات مربوط به حوزه خانواده و عمده‌ترین اختلالات مربوط به حوزه اختلالات اضطرابی است.

بهزاد وحیدنیا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به افزایش مراجعان به مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی بیان کرد: طی سال‌های اخیر ابعاد روانشناختی زندگی اجتماعی بیشتر شناخته شده و مردم به عنوان یک نیاز به آن توجه می‌کنند که همین موضوع ممکن است موجب افزایش خدمت‌گیری مردم از خدمات روانشناختی ‌شود.

وی افزود: آمار تعداد مراجعان به مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی دولتی و غیردولتی تحت نظارت سازمان بهزیستی در سال ۱۳۹۵، ۹۲۰ هزار و ۸۳۵ مورد بوده که این رقم در سال ۱۳۹۸ به یک میلیون و ۲۳۳ هزار و ۶۶۰ مورد رسیده است. تماس با صدای مشاور (۱۴۸۰) نیز در این مدت مشابه از ۷۱۴ هزار و ۳۷۸ مورد به یک میلیون و ۱۱۴ هزار و ۵۵۲ مورد رسیده است.

وحیدنیا ادامه داد: از سوی دیگر تغییرات اجتماعی و همچنین افزایش واحدهای ارائه خدمات در کشور نیز موجب افزایش مراجعان به مراکز مشاوره شده است؛ به طوری که سازمان بهزیستی تعداد مراکز مشاوره‌ای خود را در سطح کشور از ۱۹۲۴ مرکز در سال ۹۵ به ۳۱۰۱ مرکز در شش ماهه اول سال ۹۹ رسانده است. همچنین نفوذ رسانه‌ای و گسترش گردش اطلاعات در فضاهای مجازی نیز در این موضوع بی‌تاثیر نبوده است. 

مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور در ادامه از افزایش سرویس خدمات مشاوره تلفنی سازمان بهزیستی خبر داد و گفت: باید در صورت افزایش تقاضای خدمات، دسترسی بیشتر به آن خدمات ایجاد و تسهیل در ارائه خدمات در کشور افزایش ‌یابد. سازمان بهزیستی در دوران شیوع کرونا کد ویژه کرونا را احصاء و آموزش‌های تخصصی ویژه این دوره را ارائه کرد و همچنین با توجه به گزارشاتی که از سوی مردم ارائه می‌شد مداخلاتی هم صورت گرفت. 

وحیدنیا در ادامه درباره عمده‌ترین مشکلات مردم از نظر ابعاد روانشناختی و مشاوره‌ای توضیح داد و گفت: به طور کلی دسته‌بندی خدمات روانشناختی به دو دسته کلی مشکلات و اختلالات تقسیم می‌شود. عمده‌ترین سهم مشکلات مربوط به حوزه خانواده و عمده ترین اختلالات مربوط به حوزه اختلالات اضطرابی است و به نظر می‌رسد که این موضوعات نیازمند توجه و پاسخگویی بیشتری هستند. 

انتهای پیام