Image 2019 9 1411 1 30 551 Uv0

آئین اختتامیه جشنواره نشان هدهد سفید با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار شد و طی آن از برگزیدگان قدردانی شد.

مراسم اختتامیه جایزه بزرگ خوانندگان کودک و نوجوان عضو کتابخانه‌های عمومی کشور با عنوان «نشان هدهد سفید» که با اهدافی چون تقویت جریان کتب تألیفی درحوزه کودکان و نوجوانان، تشویق پدیدآورندگان و مولفان، معرفی محبوب‌ترین کتاب‌ها از نظر خوانندگان به اجرا درآمد، چهارشنبه ۶ شهریور با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و فریدون عموزاده خلیلی دبیر این جایزه در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.

در بخش تقدیر از داوران برگزیده، از 10 نفر از کودکان و نوجوانان قدردانی شد که یکی از آنها غزل عظیمی از شهرستان بهشهر استان مازندران بوده است.

در بخش دیگر این‌مراسم، آثار برگزیده در ۵ بخش «کتاب‌های غیرداستانی کودک»، «کتاب‌های غیرداستانی نوجوان»، «کتاب‌های داستانی کودک»، «کتاب‌های داستانی کودک»، «کتاب‌های داستانی نوجوان» و «کتاب‌های شعر کودک» به‌ترتیب زیر معرفی شدند.

بخش کتاب‌های غیرداستان کودک

بر این اساس از میان ۱۱ کتاب داوری شده در بخش کتاب‌های غیرداستانی کودک، به انتخاب داوران کودک و نوجوان عضو کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور کتاب «گاو طلایی» نوشته علی باباجانی از نشر جمال به عنوان کتاب برگزیده بخش کتاب‌های غیرداستانی کودک انتخاب شد.

بخش کتاب‌های غیرداستان نوجوان

همچنین از میان ۱۴ اثر داوری شده در بخش کتاب‌های غیرداستانی نوجوان، نخستین جشنواره «هدهد سفید»، ۵ اثر «قصه ما مثل شد»، «مثل‌ها و قصه‌هایشان...»، «ماه غریب من»، «قصه های شاهنامه» و «بیژن و منیژه»، به مرحله نهایی این جشنواره راه یافتند که به انتخاب داوران کودک و نوجوان عضو کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور کتاب «مثل‌ها و قصه‌هایشان...» نوشته مصطفی رحماندوست از انتشارات محراب قلم به عنوان کتاب برگزیده بخش کتاب‌های غیرداستانی نوجوان انتخاب شد.

بخش کتاب‌های داستان کودک

از میان ۱۳ کتاب داوری شده در بخش کتاب‌های داستانی کودک، ۵ کتاب «دنیا می‌خواست به دنیا بیاد...»، «قصه های من و مامان»، «خانه خاله پیرزن دور نیست»، «جناب قورباغه»، «مار مرد و مار مرد و مار مرد»، به مرحله نهایی این جشنواره راه یافتند که به انتخاب داوران کودک و نوجوان عضو کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور کتاب «خانه خاله پیرزن دور نیست» نوشته علی اصغر سیدآبادی از انتشارات منظومه خرد و ماهک به عنوان کتاب برگزیده بخش کتاب‌های داستانی کودک انتخاب شد.

بخش کتاب‌های داستانی نوجوان

همچنین از میان ۱۶ کتاب داوری شده در بخش کتاب‌های داستانی نوجوان، ۵ کتاب «زیبا صدایم کن»، «هستی»، «دختری با روبان سفید»، «پیش از بستن چمدان»، «و باز هم سفر» به مرحله نهایی این جشنواره راه یافتند که به انتخاب داوران کودک و نوجوان عضو کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور، کتاب «هستی» نوشته فرهاد  حسن‌زاده از انتشارات کانون پرورش فکری کودک و نوجوان به عنوان کتاب برگزیده بخش داستانی نوجوان انتخاب شد.

بخش کتاب‌های شعر کودک

از میان ۱۴ اثر داوری شده در بخش کتاب‌های شعر کودک، ۵ کتاب «دختر بهار»، «فرشته‌های کوچک»، «شعرهای شیرین برای بچه‌ها»، «الاغه با تو قهرم...» و «می می نی الهی بد نبینی» به مرحله نهایی این جشنواره راه یافتند که به انتخاب داوران کودک و نوجوان عضو کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور کتاب «دختر بهار» نوشته احمد میرزاده از به نشر به عنوان کتاب برکزیده بخش شعر کودک برگزیده شد.

همچنین در این بخش از کتاب «مرغ سرخ پاکوتاه» نوشته پروین دولت‌آبادی از انتشارات موسسه تاریخ ادبیات کودکان، تقدیر ویژه به عمل آمد.

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز به‌جای سخنرانی پیامی را برای این مراسم نوشته بود که توسط یکی از نوجوانان حاضر در مراسم قرائت شد.

متن این‌پیام به شرح زیر است:

به نام آن که جان را روشنی داد

در سال‌های دورکودکی نسل من، نه کتاب‌های مناسب از نظر محتوا و تناسب با شرایط سنی کودکان و نوجوانان در انواع مختلف و متنوع موجود بود، نه نشریات متعدد قابل استفاده، تنها معدودی نشریه کودک و نوجوان آن هم با شمارگان محدود و غیرقابل دسترس در تمامی نقاط کشور. تعداد کتابخانه‌ها هم حتی به اندازه یک سوم شهرهای کشور عزیزمان نبود.

به برکت انقلاب اسلامی و در آستانه گام دوم انقلاب اسلامی کودکان و نوجوانان این سرزمین هم از نعمت کتاب‌های متعدد و متنوع در موضوعات مختلف فرهنگی، علمی، دینی که توسط ناشران اختصاصی این حوزه منتشر می‌شوند برخوردارند و هم از امکان استفاده از نشریات متعدد مربوط به این گروه سنی.

البته این نسل با پدیده‌های نوظهوری چون فضای مجازی نیز روبروست که هم فرصت‌های طلایی دسترسی به اطلاعات مفید در کمترین زمان را در اختیار قرار داده و هم تهدید مواجهه با سیل ویرانگر مطالب غیرصحیح و غیر مفید و تلف‌کننده وقت و سرمایه گرانقدر و تکرار ناشدنی کودکی و نوجوانی.

این نسل آینده‌ساز در این جهان متنوع و مالامال از پیام‌های مختلف و متنوع و متضاد تنها در صورتی می‌تواند هم از فرصت‌های طلایی عمر و امکانات جدید بهره ببرد و هم آماده ایفای نقش در شئون فرهنگی اجتماعی آینده این کشور باشد که تمامی نهادهای مسئول فرهنگی اجتماعی در برنامه‌ریزی‌های خود توجه خاصی به این نسل و نیازهای آن داشته باشند.

یکی از مناسب‌ترین فضاهای فرهنگی در این زمینه کتابخانه‌های مختلف مدارس، مساجد و از همه مهمتر کتابخانه‌های عمومی است که می‌تواند پایگاهی مطمئن و قابل اعتماد برای رشد و شکوفایی این نسل گردد.

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دوره جدید با تغییر رویکرد کتابخانه‌ها به پایگاه اجتماعی فرهنگی و نیز مشارکت اعضا و کاربران در اداره و بهبود شرایط کتابخوانی و کتابخانه‌ها طرح‌های متعددی را در دستور کار خود قرار داد که طرح «هدهد سفید» یکی از این برنامه‌هاست.

در این طرح هزار کودک و نوجوان عضو فعال کتابخانه‌ها با مطالعه کتب مختلف به ارزیابی کتاب‌ها پرداخته و محبوب‌ترین نویسنده خود را در دوره‌های مختلف انتخاب و به او مدال هدهد اهداء می‌کنند.

خدای متعال را سپاس می‌گویم که اولین دوره این طرح به نتیجه رسید و شاهد اختتامیه آن هستیم. دست تمام کودکان و نوجوانان مشارکت کننده در این طرح را می‌بوسم و از درگاه خداوند عزیز برای آنان آرزوی سلامتی و سعادت دارم و از رشد و شکوفایی دوره‌های بعدی این طرح را چشم انتظارم.

و من الله التوفیق

علیرضا مختارپور