«محمدرضا حیدرهایی» سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که آیا افزایش خانه‌های امن در استان‌هایی که بیشترین موارد خشونت‌خانگی را دارند در دستور کار سازمان بهزیستی قرار دارد؟ گفت: ما در همه استان‌های کشور مراکز مداخله در بحران را داریم. مرکز مداخله در بحران مانند مراکز اورژانس پیش‌بیمارستانی است. 

وی ادامه داد: افرادی که یا به صورت خود معرف یا از طریق نیروی انتظامی یا از طریق تماس با خط ۱۲۳ به ما مراجعه می‌کنند اگر قرار باشد اقدامات مداخله‌ای برای آنها صورت بگیرد و خدمات شبانه‌روزی به این افراد داده شود در ابتدا در مرکز مداخله در بحران پذیرش می‌شوند. 

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: همکاران ما نیز موظف هستند در کمتر از ۱۲ ساعت حکم قضایی برای نگهداری این فرد در مراکز شبانه‌روزی را از قاضی اخذ کنند. در همه استان‌ها مراکز مداخله در بحران وجود دارد و خدمات به افراد در معرض آسیب داده می‌شود. 

حیدرهایی خاطرنشان کرد: حال اگر در برخی از استان‌ها پرشماری مراجعه کنندگان را داشته باشیم به چند دلیل است اول اینکه اطلاع‌رسانی در این زمینه به خوبی صورت گرفته و اطلاعات مردم نسبت به خدماتی که از سوی بهزیستی ارائه می‌شود بیشتر است. در برخی از استان‌ها نیز اطلااع‌رسانی کمتر است و مردم آگاهی کمتری نسبت به خدمات بهزیستی از جمله اورژانس اجتماعی دارند. 

وی تصریح کرد: در برخی از استان‌ها که براساس خروجی سامانه ۱۲۳ که نیاز است خدمات خانه‌های امن افزایش پیدا کند شاید نیاز به افزایش خانه‌های امن در این استان‌ها نیاز داشته باشیم. ما در حال حاضر ۲۸ خانه امن داریم که شامل ۲۰ مرکز غیردولتی و ۸ مرکز دولتی است. 

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: در همه جوامع مترقی این موضوع وجود دارد که کسی که تحت خشونت است اصولا نباید از خانه خارج شود و کسی که خشونت‌گر و آزارگر است باید از فضای پرمخاطره منزل جدا شود. یک خانم که در خانه‌اش زندگی می‌کند اما تحت خشونت قرار دارد را ما از خانه جدا کرده و در مراکز به او خدمات می‌دهیم. 

حیدرهایی خاطرنشان کرد: مدتی است که به این نتیجه رسیده‌ایم که لازم است بر روی مرتکبین خشونت کار کنیم تا فرد خشونت‌دیده. آن زن گناهی ندارد که هم تحت خشونت باشد و هم از خانه بیرون شود. از همین‌رو از دو سال پیش ۵ مرکز را با عنوان مراکز کار با مرتکبین خشونت ایجاد کرده‌ایم. بیشتر این مرکز در اورژانس اجتماعی ما فعال هستند. 

وی ادامه داد: با قضات محترم هماهنگ شده است که فرد خشونت دیده در منزل بماند و فرد خشونت‌گر از خانه خارج و همراه ما به مرکز بیاید و خدمات مشاوره را دریافت کند و اگر لازم شد حتی چند وقتی را به منزل مراجعه نکند تا شرایط به حالت عادی بازگردد و در زمانی که مددکار یا مشاور ما تشخیص داد که فرد خشونت‌گر به سطحی از توانمندی رسیده که می‌تواند ارتباط خانوادگی را برقرار کند به خانه بازگردد. هدف اصلی ما در این طرح حفظ کیان خانواده است. 

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: این طرح در این ۵ استان مورد استقبال گرفته است و قصد ما این است که بیشتر به این سمت برویم که فرد خشونت‌گر از منزل خارج شده و اقدامات روانشناختی روی او صورت بگیرد.