به نقل از فارس، انسیه خزعلی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده روز شنبه در نشست «پیشگیری و بازتوانی زنان آسیب دیده» اظهار داشت: در سالهای اخیر شاهد گسترش آسیب ها به خصوص در حوزه زنان و خانواده هستیم.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه بنا بوده بسیاری از این آسیب ها مثل طلاق کاهش پیدا کند اما متاسفانه شاهد افزایش آن بودیم و بخشی از آسیب ها مربوط به همین از هم پاشیدگی خانواده می شود و خود طلاق منجر به بسیاری از ناهنجاریها می گردد. 

خزعلی تصریح کرد: در دهه های گذشته اقدامات مناسبی در حوزه آسیب زنان حاشیه نشین و مشکلاتی که بر اثر این آسیب متوجه جامعه می شود، شکل نگرفته است و بسیاری از اقدامات باید به گونه ای طراحی شود که این موضوع را با واقعیت‌های موجودش بشناسیم.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه عنوان کرد: برنامه هفتم با این دیدگاه که خانواده، محور قرار بگیرد و هر مسئله ای که منجر به آسیب به خانواده می شود مورد توجه قرار بگیرد و برای آن برنامه ریزی شود تا از آسیب بیشتر پیشگیری  شود، باید تدوین گردد.

خزعلی عنوان کرد: حوزه زنان حاشیه نشین و آسیب دیده در چند بخش قابل تقسیم است و لازم است شرح وظایف و تقسیم کاری که به هریک از دستگاه ها واگذار می شود به صورت مشخص و با نگاه ویژه آن دستگاه اجرایی باشد. این شرح وظایف دستگاه ها باید طبق برنامه حوزه پیشگیری و بازتوانی زنان آسیب دیده طراحی و اجرایی شود که نیاز به هماهنگی لازم بین دستگاه ها را دارد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: حوزه پیشگیری و بازتوانی زنان آسیب دیده مربوط بخش های فرهنگی، آگاهی سازی و درمان است که هریک متعلق به یکی از دستگاه‌ها شامل وزارت کشور وزارت ارشاد ، صدا و سیما بهزیستی ، قوه قضاییه، نیروی انتظامی و ... است و این نیاز به هماهنگی بین دستگاهی دارد. 

وی ادامه داد: نیاز است در حوزه پیشگیری، درمان و مجازات برنامه های وسیع‌تر و سازمان‌یافته‌تری تدوین شود. همچنین با توجه به اسناد بالادستی که در برنامه ششم و سند تحول آمده است برنامه هماهنگی بر عهده معاونت ریاست جمهوری در امور زنان گذاشته شده و معاونت وظیفه دارد در برنامه ریزی و نظارت بر آسیب های امور زنان و خانواده ورود نماید.

آسیب های اجتماعی امروز به نبود اشتغال باز می گردد

در ادامه این نشست حمیدرضا علی اکبری مدیر کل خدمات مددکاری کمیته امداد اظهار داشت: همه موارد آسیب های اجتماعی در شرایط امروز به اشتغال باز میگردد. 

وی ادامه داد: تا زمانی که اشتغال را برای گروه های آسیب دیده ایجاد نکنیم این موضوع رفع نمی شود و نیاز است رصد شود تا چه حدودی برای آنها اشتغال ایجاد کرده ایم. 

مدیر کل خدمات مددکاری کمیته تصریح کرد: مسئله آموزش در ایجاد اشتغال بسیار اهمیت دارد و با رویکرد ایجاد اشتغال در کنار یکدیگر قرار گیریم و تا پایان سال، 1000 شغل برای زنان سرپرست خانوار و یا در معرض آسیب ایجاد کنیم.

 آماده ارائه مجوز به سازمان های مردم نهاد در حوزه زنان آسیب دیده هستیم

محمد نصیری معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز تصریح کرد: یک شناسایی انجام دادیم که دختران در معرض آسیب در کدام دسته هستند. که دریافتیم خانواده های در معرض آسیب پدر یا هر دو والد معتاد و خودکشی اعضای خانواده دارند و ... که بانک اطلاعات آن موجود است.

وی ادامه داد: در حال حاضر اگر وارد موضوع نشویم به اهدافی که داریم نمیرسیم. هر تعداد مراکز غیر دولتی و مردم نهاد که به دنبال مجوز و یارانه در حوزه زنان آسیب دیده هستند بهزیستی همکاری کرده و در تمام استان ها مجوز اضافه می شود و خدمات لازم داده می شود. 

نمی‌توانیم آسیب های اجتماعی را یک شبه حل کنیم

سمانه زمانی مدیر کل بهزیستی تهران نیز در این نشست عنوان کرد: ما نمی توانیم آسیب های اجتماعی را یک شبه حل کنیم زیرا در طول زمان شکل می گیرند و نیاز به حمایت دارند.

وی ادامه داد: دستگاه ها باید با ضمانت کافی در حوزه زنان آسیب دیده داشته باشند. متاسفانه تا زمانی که اعتبار لازم را داریم اقدامات را انجام می‌دهیم و زمان پایان اعتبار عملیات را رها میکنیم که کاهش آسیب قابل قیاس با پیش از کاهش نیست و آسیب را بیشتر می کند.

زمانی تاکید کرد: بهزیستی 431 مرکز مشاوره در تهران دارد که می تواند در اختیار این حوزه قرار دهد. 

نیاز به فرهنگسازی لازم در حوزه آسیب داریم

جواد شعبانی قائم مقام مرکز طرح،برنامه و ارزیابی صدا و سیما در ادامه این نشست گفت: فرهنگ‌سازی و تولید محتوا در حوزه آسیب اجتماعی زنان وظیفه صدا و سیما است که به دلایل مختلف کوتاهی شده است اما فرهنگسازی دو گام موج آفرینی و جریان سازی را دارد تا به فرهنگسازی برسیم.

وی ادامه داد: موج آفرینی و جریان سازی خاصی در حوزه زنان آسیب دیده اتفاق نیافتاده است اما همراهی و هماهنگی می توانیم موج آفرینی لازم را انجام دهیم و سپس جریان سازی و به فرهنگ ایجاد شود. 

راه حل اصلی تقویت حس ارزشمندی است

حسین اسدی نماینده از سوی وزارت ارشاد ادامه داد: در این حوزه باید زنان احساس ارزشمندی کنند و راه حل اصلی تقویت حس ارزشمندی است.

وی ادامه داد: مطلوب است تقویت حس مادرانه ، الگو سازی و توانمند کردن حس مادرانه صورت گیرد و نهادها هم برای تسهیل گری و زیر ساخت های لازم را تهیه کند.

همچنین در این نشست هم‌اندیشی اکبر رجبی مدیر عامل موسسه طلوع بی نشان ها، مشاور زنان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رییس اداره آسیب های اجتماعی کمیته امداد، رییس گروه سلامت روان وزارت آموزش و پرورش، مدیر کل دانش آموختگان حوزه علمیه خواهران، رییس گروه مطالعه انجمن آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی، رییس مرکز اختلالات جنسی و دبیر فراکسیون مناطق محروم مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.